Pagina's

dinsdag 12 februari 2013

Recept: Make your own iced tea!

Hallo iedereen,
Vandaag laat ik jullie zien hoe jullie zelf ijsthee kunnen maken. Het is makkelijk en veel gezonder dan ijsthee uit een pak, er zitten namelijk geen nutteloze dingen in. Ik heb het wel eens vaker gedaan en aangezien er zondag niks interessants te drinken was in huis, dacht ik, ik maak zelf wel ijsthee! Lees snel verder voor het recept.


Benodigdheden

  • 75 dl fruitthee (75 dl water en 2 theezakjes)
  • 50 dl koud water
  • 25 dl appelsap of 3 theelepels suiker
  • Waterkan
Verder heb je nog wat maatbekers nodig. Je kan de hoeveelheden natuurlijk ook veranderen, maar hiermee maak je 1,5 liter wat net zo veel is als een gewoon pak uit de supermarkt. Ik heb het zondag iets anders gedaan. Ik heb 1 liter gemaakt en ik had geen appelsap in huis. Hij was daardoor iets minder lekker, maar via het recept heb ik het wel vaker gemaakt en dan is ie heel lekker!


Kook 75 dl water in de waterkoker. Giet het koude water alvast in de kan en als je suiker gebruikt, doe het dan in een glazen maatbeker. Het is belangrijk dat het een glazen maatbeker is, zodat je zeker weet dat het plastic niet smelt als je het gekookte water erin doet. Het recept is trouwens lekkerder met appelsap dan met suiker, maar aangezien wij dat niet in huis hadden, heb ik suiker gebruikt. Als je appelsap gebruikt, doe het dan in een aparte maatbeker, of giet het alvast in de kan bij het water.

De suiker die ik gebruik is biologische kristalsuiker (halfwit) en de thee die ik heb gekozen is perzik-mango van Liptop.

Als het water gekookt is doe je het in de maatbeker met de theezakjes erbij. Ik begon met één, maar kwam er later achter dat ik er toch 2 nodig had. 

Zodra de thee donker genoeg is gooi je de theezakjes weg en roer je het nog even goed door, zodat je zeker weet dat alle suiker is gesmolten. Als je appelsap gebruikt, kan je deze stap overslaan.

Giet de thee (met suiker) bij het koude water. Als je appelsap gebruikt, giet deze er dan ook bij.

Zet de kan nu voor een paar uur in de koelkast. Ik heb niet bijgehouden hoe lang ik hem erin heb gehouden, maar je kan zelf wel een paar keer kijken of hij al koud is. Wat je ook kan doen, is hem 's avonds maken en dan een nacht in de koelkast laten staan. 

En daarna is hij klaar om te drinken! Je kan dit met elke thee doen, als het maar een fruitsmaak heeft. Je kan bijvoorbeeld ook thee met rood fruit kiezen, maar dan is het wel het lekkerst als je ook sap van rood fruit gebruikt. Het smaakt wel wat anders dan ijsthee uit een pak, maar het is ook zeker heel lekker.

Als je dit recept uitprobeert, laat me dan zeker weten wat je ervan vond. Dat vind ik heel leuk om te weten :)

Wat is jouw favoriete drankje?

xxx,
Eva

1 opmerking: